تبلیغات
-ᴥᴥ** خــــــدا می بــیـند **ᴥᴥ҈−

-ᴥᴥ** خــــــدا می بــیـند **ᴥᴥ҈−
نویسندگان

                   

                     


شرک :

شرک درنقطه مقابل توحید قرار دارد ، که به دو بخش کلی ، نظری وعملی تقسیم می شود :
الف: شرک نظری
از آنجایی که در بین مفهوم شرک وتوحید تقابل وتضاد منطقی وجود دارد ، به طوریکه با تعریف وخصوصیات واحکام یکی، شناختن دیگری نیز به آسانی ممکن است کما اینکه گفته شده : تُعْرَفُ الاَشیاءُ بِاِضدادِها – سابقا توحید نظری اینگونه تعریف شد :اعتقاد بیگانگی ذات باریتعالی درذات وصفات وافعال، و ضد آن که شرک نظری است بیانگر عکس آنست یعنی اعتقاد به تعدد، تشبیه، تشریک درذات وصفات وافعال ،به این بیان که مشرک قائل به ترکیب وهمتا و یا شریک برای خداوند است ویا معتقد به ارباب وخدایان مستقل بالذات در عرض یکدیگر می باشد، به طوریکه هیچکدام آنهامعلول و مخلوقی دیگری نباشد یعنی هر کدام آنها واجب الوجود بالذات وجامع الکمالات باشند وهیچیک مغلوب و مقهور دیگری قرارنگیرد وتدبیر امور را بطور مطلق درکل کائنات ویا بخشی از امور را به عهده آنها بداند، واین گونه اعتقاد از اسلام وتوحید خارج است .
پس کسانی که به هر وجهی از این وجوه معتقد به الوهیت وربوبیت غیر باشند ویا غیر را بپرستند، ویا  بدون قید و شرط مطیع ومنقادش باشند. مشرک هستند .


ب: شرک عملی


اِنَّما تَعبُدونَ مِن دُونِ اللهِ اَوثاناً وَ تَخلُقونَ اِفْکاً اِنَّ الذَّینَ تَعبُدونَ مِن دُونِ اللهِ لا یَملِکُونَ لَکُم رِزقاً فابتغوا عِندَاللهِ الرّزقَ وَاعبُدوهُ واشکُرُوا لَهُ اِلیهِ تُرجَعونَ س-عنکبوت آیه 17
آنها به عوض خدای یگانه فقط بتهای (جمادوبی اثر)راکه خودشان به دوروغ ساخته وتراشیده اند، می پرستند (اینک بدانید)آنچه را که بجز خدای (یگانه) می پرستید قادر نیستند برای شما رزقتان را تضمین و تأمین كنند، پس روزیتان را از خداوند قادر متعال طلب نمائید وتنها او را بپرستید وشاکر (نعمت هایش ) باشید و(بدانید)که بازگشت شما بسوی اوست.
شرک عملی درست درنقطه مقابل توحید عملی قرار دارد در شرک نظری سخن از اعتقاد به اشتراک وهمتایی وتعدد واجب الوجود بالذات وغیر خدا را مؤثر و مدّبر در عالم کائنات دانستن به میان بود وهرگاه کسی اینگونه پندار وباور را در حوزه ی کردار و عملش محقق سازد ، این فرد از دایره ی اسلام خارج ومشرک است چرا که از صراط توحید ویکتا پرستی بیرون رفته وعبد اصنام وطاغوت و شیطان شده است . دامنه شرک عملی آنچنان گسترده و وسیع است که تمام دایره ی زندگی وهستی انسان را می تواند احاطه کند وگفتیم که مضافاً بر افراد منافق ،کافر، ملحد حتی مؤمنانی را که خالص ومخلص و موّحد حقیقی نشده اند شامل می شود.-ولَو اینکه شرک مومنین مجازی و وصفی واز نوع خفی ولطیف وگاهی هم بکلی نامرئی آنست واین نوع شرک ممکن است در عقاید، اخلاق ویا اعمال مومنین به اثر ریا، عجب، خودبینی، تکبر دنیادوستی باشد (یعنی خود ویا دیگران را در انجام عمل ببینند وخدا را فراموش کنند) وممکن است رگه ها وریشه های شرک به قسمی در سرزمین قلب انسان مؤمن ثابت و استوار گردد . و ما یؤمنُ اَکثَرُهُم بِاللهِ اِلا وهم مشرکون (سوره یوسف 106)
بهر حال شرک «عملی» مربوط به قلمرو اعمال است ، وتا مؤمن با معرفت صحیح ومجاهدت و ریاضت پیوسته، عقاید واخلاق وقلبش را پاک نکند و اخلاص کامل در عبادات وطاعات و امتثال اوامر ونواهی شرعی پیدا نکند در زندان نفس ودام شیطان اسیر وگمراه وآلوده به شرک است ولو اینکه در درجات پائین تر وکمرنگ تر آن قرار دارد واز دایره¬ی اسلام خارج نمی باشد، آنکه از قلمرو اسلام بیرون است مشرک اسمی وحقیقی است مثل بت پرستان .


و چه بسیار افرادی از مسلمانان اند که به قسمی از اقسام شرک آلوده هستند وخودشان هم متوجه نیستند؛ وخیال می-کنند، تابع حق تعالی اند در حالیکه بساط معصیت وتعصب واعمال نا صالح دارند و بجای حرکت در صراط مستقیم به جاده شرک وانحراف میروند.
بنابراین باید در درک معارف ناب اسلامی وصحت عقاید واخلاق وسلامتی و پاکی وتزکیه دلمان وبجا آوردن اعمال صالحه ومخلصانه، بیشتر تحقیق ودرست تتبع داشته باشیم واز تقلیدهای نا صواب وتبعیت از فرهنگ های قومی وعادات قبیله ای وسنن خرافی خانوادگی بیرون شویم و مطابق کتاب وسنت وفتوای مراجع عظام وفقهای والا مقام وعلمای عامل ومخلص به صراط مستقیم برویم، تا در دنیا سعادتمند ودر آخرت رستگار شویم والا شیطان که دشمن آشکار انسانست ،سوگند یاد کرده که اولاد آدم را گمراه کرده وبه بیراهه وانحراف بکشاند ونگذارد که انسان خالصانه وصادقانه عبد الله وتسلیم فرمان حق تعالی باشد.

منبع:

http://jz.s-ah.org


                 


         ***********************************************


در قسمت نظرات :


ختم دعای فرج + صلوات (به تعداد دلخواه) هدیه به امام حسین (ع) سالار شهیدان و شهدای مدافع حرم به نیت سلامتی و تعجیل در امر فرج آقا امام زمان (عج) و حاجت روایی خودتون و دوستان شرکت کننده در ختم.

هدیه معنوی : سوره الرحمن میخونم هدیه به آقا امام حسین (ع) برای برآورده به خیر شدن حاجات دلتون ان شاءالله. 




[ جمعه 9 بهمن 1394 ] [ 05:30 ب.ظ ] [ بنده ی خدا ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ


فراز 47 دعای جوشن کبیر:

(47) یَا نُورَ النُّورِ یَا مُنَوِّرَ النُّورِ یَا خَالِقَ النُّورِ

یَا مُدَبِّرَ النُّورِ یَا مُقَدِّرَ النُّورِ یَا نُورَ کُلِّ نُورٍ

یَا نُورا قَبْلَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا بَعْدَ کُلِّ نُورٍ

یَا نُورا فَوْقَ کُلِّ نُورٍ یَا نُورا لَیْسَ کَمِثْلِهِ نُورٌ



به آیت الله بهجت (ره) گفتند :

کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید

فرمودند :
لازم نیست یک کتاب باشد
یک کلمه کافیست
که بدانی :

أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّـهَ یَرَىٰ

"خـــــــدا می بینــــد"



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
آیه قرآن
کد موزیک آنلاین برای وبگاه